طراحی بیلبورد

بیلبورد یك رسانه و ابزار برای اطلاع‌رسانی است. طبق تعریفی كه در دیكشنری‌ها آمده ، بیلبورد یك صفحه‌ایست كه بر روی دیوار نصب می‌شود ، ماموریتی برای اطلاع‌رسانی دارد ، آگاهی می‌دهد و مطلبی را می‌رساند. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم نیازهای اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌كرد كه یك چنین ابزاری بوجود بیاید. در نتیجه می‌توانیم بگوییم بیلبورد ، بدنبال رفع نیازهای جامعه به کمک كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد.

بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند .

 

در هنگام طراحی یک بیلبورد باید در مرحله اول موارد استفاده آن مورد نظر قرار گیرد .

امروزه اکثر ارتباطات روزمره وابسته به تبلیغات است ، تبلیغاتی همگانی و موثر در زندگی ، تبلیغاتی برای به جریان افتادن و پیشرفت ارتباطات ، عرصه خدمات و کالاها و … ، تبلیغاتی برای فراخوانی ، هشدار دادن ، باز داشتن ، تشویق و ترویج کردن ، … و مؤثرترین ابزار تبلیغاتی که می تواند جوابگوی تمامی این مسائل شود بیلبورد است ، که در دید همگان عرضه می شود و به دلیل قابلیت و گنجایش موارد بیشتری که در مورد موضوع دارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

محل نصب بیلبورد ، جنس بیلبورد ، چگونگی انجام مراحل تکنیکی و چاپ بیلبورد ، وسایل نصبی بیلبورد و … از مجموعه عواملی است که در این پژوهش به آنها می پردازیم .

خصلت همه گیر شدن بیلبورد ، طبیعتا ملازم با رشد جنبه های هنری آن نیست . از این روست که درمیان بی شمار بیلبوردهای امروزی ، نمونه های ارزنده هنری هنوز اندک هستند . سازندگان این بیلبوردها دستاوردهای فنی و هنری سالهای گذشته را به نحو شایسته ای به خدمت گرفته اند تا محتوای جامعه امروز را بیان کند . ویژگیهای یک بیلبورد متناسب :

با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع ارتباطات که از نزدیکی کشورها و لزوم پیوستگی و تازگی اطلاعات بوجود می آید . برای درست کردن یک بیلبورد از لحاظ گرافیکی به 3 نکته باید توجه کرد :

  • سرعت انتقال پیام .
  • کیفیت انتقال پیام .
  • در برداشتن فرهنگ و هویت ملی و انسانی پیام .

در واقع می توان گفت که بیلبورد یا آفیش یا پلاکات یک تصویر مفهومی است . امروزه بیلبوردهای مصور با بهره گیری از حروف شروع طراحی و نقاشی و عکاسی به منزله نمونه های کامل پیشرفته ازهنر گرافیک نوین شناخته می شوند . می توان گفت هنر بیلبورد سازی شاخه هایی از هنر گرافیک است ولی با سایر رشته های هنرهای تجسمی نیز پیوند متقابل دارد . این بیلبوردها به تنهایی می توانند نیازمندیهای شخصی خود را رفع کنند و از اتلاف وقت خویش به اندازه جلوگیری نمایند .

باید میدان دید و زاویه ای بیلبورد در آن مکان نصب می شود با دید انسان و زاویه حرکت او متناسب باشد و باید این را نیز توجه داشت در مناطقی که این بیلبوردها نصب می شوند اگر متناسب نباشد کمتر دیده می شوند که این به عوامل زیر بستگی دارد :

  • آیا نوشته ها یا تصاویر با زاویه تند در یک مسیر هستند ؟
  • آیا نوشته ها یا تصاویر خارج از دید معمولی قرار دارند ؟
  • آیا فاصله دید انسان نسبت به بیلبورد متناسب است ؟

اگر بیلبورد در جایی قرار دارد که توسط کسی که سوار بر وسیله نقلیه است و یا کسی که در پیاده رو است ، دیده می شود .

مهمترین عاملی که در طراحی بیلبورد باید در نظر گرفته شود این است که بیننده با یک نگاه موضوعی را درک کرده مثلا اگر در مورد نمایشگاه کتاب است باید پیام را سریع دریافت کند و در ذهن خود حک کند .

نکته قابل توجه این است که قبل از طراحی بیلبورد باید بدانیم رنگ نوشته و عکس در این بیلبورد باید چگونه باشد ویژگی آن موضوع را هنگام طراحی مد نظر داشته باشیم و متناسب با نوع موضوع آن را طراحی کنیم .

برای اتود زدن در مورد طراحی بیلبورد طراح ابتدا باید بداند که برای چه موضوعی بیلبورد را می خواهد سپس دیده های خود را بر روی کاغذ ثبت می کند . ایده هر چقدر هم ساده و ابتدایی باشد طراح را برای اجرای نهایی هدایت می کند . موضوعی که می خواهد مورد طراحی قرار بگیرد باید بررسی شود . مثلا برای بیلبورد نمایشگاه کتاب باید چه عکسی ( در صورت استفاده از عکس ) چه فونتی برای نوشتن ، چه خطی و …. بکار برده شود .

Design by: ramin saffariرامین صفاری

وبلاگ رامین صفاریramin saffari`s blog