branding
برندسازی مناسب شما
17 شهریور 1395
طراحی سایت
افزایش فروش محصولات
31 شهریور 1395

کاهش ریسک ارائه محصول

3way

سه راه برای کاهش ریسک ارائه محصول جدید به بازار

چه در حال تلاش برای در آمد زایی باشید و چه بی خطر سازی و مطمئن کردن یک قرار داد، دور ماندن از خطرات شناخته شده به منظور فراهم ساختن زمینه مورد نیاز برای ارائه یک محصول جدید به بازار مهم است. معمولا همیشه قصد دارید که افرادی را متقاعد کنید – که شما و ایده هایتان ارزش سرمایه گذاری را دارید. در هر معامله و تلاش کاری، خطر کردن امری ذاتی است، البته: ماهیت و ذات کسب و کار همین است. اما یکسری استراتژی مطمئن وجود دارند که می توانید برای کاهش ترس ها و در جهت منافعتان از آن ها بهره بگیرید.

نهایتا، اگر می خواهید به خاطر نبوغ تان به شما توجه شود، باید بدانید که چطور دیگران را تشویق کنید که پشت سرتان حرکت کنند و دنباله رو شما شوند. درعمل، این هدف چندان هم بلندپروازانه نخواهد بود. به شخصه پس از دوره زندگی حرفه ایم، که محصولات بسیار متفاوتی را به بازار ارائه دادم، این تاکتیک ها را پس از قراردادهای مختلف و شراکت های مهم و حیاتی کشف کرده ام. از آن ها برای کاهش خطرات شناخته شده استفاده کنید.

  1. تبدیل به یک داستان سرا شوید

منظور از داستان دلیل وجود و هدفتان است و زمانی که نیاز به برقراری ارتباط واقعی مناسبی با مخاطبینتان دارید آن را بازگو کنید. برای ارائه موفقیت آمیز داستانتان باید آنچه به کارشان می آید و به آن ها مربوط می شود بیان کنید. اینجاست که راز فروش محصول با یک کلمه به کار شما می آید. از آنجایی که باید سریعا با مخاطبین ارتباط برقرار کنید و خود را به آن ها بشناسانید، تک تک کلماتی که انتخاب کنید به حساب می آیند. به یادت داشته باشید که همه ما مصرف کننده هستیم و از این نظر با هم یکی هستیم. همه ما تجربیاتی یکسان، شکست ها و سرخوردگی هایی یکسان داشته ایم.

زمانی که من ارائه ای در رابطه با اتیکت های چرخنده –ایده بزرگم- در Pfizer داشتم، بسیار بالاتر از حدم ظاهر شدم. شخصی که در اتاق کناری من بود مدرک دکترا داشت و من به سختی می توانستم مواد لیست شده در مورد شربت سرفه ساخت شرکت را تلفظ کنم. اما مهم نبود زیرا من صحبت هایم را از دید مصرف کننده و برای مصرف کننده ارائه دادم. من تمرکز و محور اصلی سخنانم را بر این موضوع بنا نهادم که برچسبی که ساخته ام می تواند اطلاعات بیشتری را ارائه دهد. می دانستم مشکلات و نواقصی در زمینه رعایت حال مصرف کنندگان وجود داشت که آن ها تجربه اش کرده بودند و من باید آن ها را رفع می کردم. بنابراین در رابطه با آن ها صحبت کردم و توانستم آن ها را تحت تاثیر قرار دهم و این عمل من نتیجه داد: آن ها علاقمند به محصول من شدند.

ما با داستان ها به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار می کنیم و آن ها را به خاطر می سپاریم ولی حقایق یا ارقام و اعداد را خیر. بنابراین داستان خودتان را شکل دهید و ارائه آن را تمرین کنید. البته، مخاطبین با هم فرق دارند و تکرار مکررات همیشه بهترین رویکرد نخواهد بود بلکه گاهی باید به تناسب مخاطب بهترین روش را انتخاب کرد.

  1. از چگونگی حفاظت از مالکیت معنویتان آگاه باشید

معمولا همه ما علاقه داریم که دیگران را از مسائل خصوصی مربوط به کسب و کارمان دور نگاه داریم. علیرغم آسان نبودن این کار غیرممکن نیز نیست. یک راه موثر برای کاهش ریسک این است که خودتان را با چشم اندازی از مالکیت معنوی مرتبط به نوآوری و صنعت در مقیاس بالایی آماده کنید. مطالب بسیاری وجود دارند که با مطالعه تاریخ می توانید از آن ها درس بگیرید. در زمینه ثبت اختراع، قوانین و حقوق بسیاری وجود دارند که باید از حقوقی که به شما تعلق می گیرند، آگاه شوید. دیگران چه کارهایی کرده اند؟ محصولات مشابه چطور ساخته شده و تکامل یافته اند؟ در سنجش ها و برآوردهای کنونی بازار چطور به نظر می آید؟ از ایده ها و کارهای موفقیت آمیز و یا غیرموفقیت آمیز چه چیزهایی می توان آموخت؟

این کار زمان بر است. اما اگر شما نیز همانطور که من بر روی این موارد کار کردم، کارکرده و وقت صرف کنید، خطرات و ریسک ها بسیار بیش از قبل و به طرز شگفت آوری کمتر و کمتر خواهند شد و تصویر واضحی برای شما ترسیم می کنند. مطالعه فنون و صنعت گذشته بسیار پر ارزش است، زیرا انجام این کار به شما در شکل گیری ایده های منحصربفردتان کمک می کند و برای قدرتمند بودن و درست بودن حقوق مالکیت معنوی که برای خودتان ترسیم می کنید، باید نقاط تمایز موثق و درستی ترسیم کنید. نهایتا خواندن فنون و کارهای پیشگامانه به شما در ترسیم راه رو به پیشرفتتان کمک می کند. و اما برای کسانی که به این فکر می کنند که “اگر کار و ایده من در نوع خودش اولین و بی سابقه باشد، چطور؟” باید گفت: همیشه یک کار پیشگامانه باید وجود داشته باشد و این چیز خوبی است! ایده ها و اختراعات قدیمی، مانند معدن طلا هستند که باید آن ها را غارت کرد.

شرکت ها و موسساتی وجود دارند که می توانید آن ها را استخدام کنید تا برایتان عمل جستجوی کارهای قبل را انجام دهند، اما به نظر من این که خودتان سعی در یادگیری این کار کنید، بسیار ارزشمند است، حتی اگر شخصی را برای انجام این کار استخدام کرده باشید. یکسری منابع رایگان آنلاین نیز وجود دارند از جمله کلاس های آموزشی که توسط اداره ثبت اختراعات و نیز اداره ثبت علامت تجاری امریکا ارائه شده اند، از آن ها استفاده کرده و خودتان را برای برنامه های ثبت اختراع، حقوق ثبت طراحی، کپی رایت ها، علائم و اسرار تجاری آموزش دهید.

آگاهی در رابطه با کارها و فنون پیشین می تواند در جلسات و ملاقات های کاری مهم نیز به کمک شما بیاید و باعث موفقیت در قراردادها شود. پرسش هایی که در جلسات کاری در رابطه با کارهای پیشین از شما می شود، فرصت فوق العاده ای است که شرح دهید ایده های شما چطور و چگونه می توانند مشکلاتی را که سایر مخترعین در رفع آن ها ناموفق بوده اند، حل کنند. اگر بتوانید، منافع و مزیت های مربوط به ایده هایتان در مقایسه با سایر ایده ها را شرح دهید، قطعا درآمد زایی خواهید کرد.

پرداخت پول به یک شرکت حقوقی برای ایجاد تقاضانامه ثبت از جانب شما، روشی غلط است و استراتژی مناسبی نیست. فکر نکنید که امر توسعه استراتژی – طرح و نقشه کاری- را می توانید به وکلایتان برون سپاری کنید. این کار آن ها نیست. بلکه کار خود شماست که درک کنید کارهای پیشین چه تاثیر در حرکت رو به جلوی شما می گذارد.

چیزی که من می دانم این است: کاری که وکلا برای شما انجام می دهند، به اندازه همان اطلاعاتی که برایشان فراهم می کنید، خوب خواهد بود. رویکرد آن ها در زمینه مالکیت معنوی از منظر حقوقی است که باید همین طور باشد. اما رویکرد شما باید از منظر کسب و کار باشد و تفاوت های بین این دو را بدانید.

این که چقدر زمان و هزینه صرف آموزشتان می کنید، مهم است. مسئله پول نیست. می توانید از یک شریک بخواهید که مالکیت معنوی تان را توسعه داده و حتی برخی خسارت ها و هزینه ها را برای شما جبران کند.

  1. قدرت بازاریابی کششی را به دست گیرید

هیچ چیز مانند تخمین و مشخص کردن تقاضا، ریسک را کاهش نمی دهد. هر کسی تمایل دارد بداند: آیا مصرف کنندگان به محصول تولیدی اش نیاز دارند؟ چرا آن را می خرند؟ چطور می توانم مطمئن باشم؟ پیداکردن کسی که تمایل به ارائه سفارش و خرید محصولات از شما باشد، یکی از مهم ترین اهداف هر کسب و کاری است بازاریابی کششی می تواند تا جای ممکن خطرات را از شما دور کرده و طرف های لازم را برایتان فراهم کند.

به عنوان مثال زمانی که یکی از دانش آموزان من اختراعی در زمینه بسته بندی داشت، مشخص بود که برای ساخت و توسعه آن نیاز به پول و زمان بسیاری دارد. بنابراین وی ابتدا نسخه کوچکی را با این هدف که بعدا بتواند آن را توسعه دهد، ایجاد کرد. پس از آن یک کمپانی بزرگ با او تماس گرفت و به وی سفارش بزرگی داد و از آن به بعد وی با سفارشات بسیاری که داشت، قادر به کار با کارخانجات و شرکت هایی شد که پیش از این وی را نادیده می گرفتند و اکنون آماده بودند که زمان، انرژی و پولشان را صرف پروژه وی کنند. وقتی که سفارشات و تقاضاهایی برای خرید وجود داشته باشند، همه چیز به خوبی و به طرز شگفت انگیزی پیش می رود.

این یک مثال کلاسیک از بازاریابی کششی است. و بسیار مفید و ضروری برای مواقعی است که شما سعی در ارائه و آوردن یک ایده عظیم به بازار دارید، ایده ای که نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی برای تصاحب بازار دارد و همانطور که ملاحظه کردید بکاربردن آن سخت نیست. از آن ها به صورت مداوم استفاده کنید و غیر قابل توقف شوید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Design by: ramin saffariرامین صفاری

وبلاگ رامین صفاریramin saffari`s blog